De radio van morgen wordt vandaag al gemaakt. Ze heten podcasts, radio verhalen die klinken als een spannend boek, die opgebouwd zijn als een misdaadserie, die alle ingrediënten die onze oren aankunnen benutten: gesproken woord, geluiden, muziek,… Een podcast kan een documentaire zijn, maar ook een verzonnen verhaal. Je kan er als maker middenin gaan staan of je kan je microfoon als een verborgen camera gebruiken. De podcasts die we maken met de klas publiceren we op het internet.
Het gesproken woord is elke dag belangrijk in ons leven. Daarom bieden we ook een opleiding woord aan die minder te maken heeft met het podium. In Spreken en Vertellen heb je aandacht voor taalgebruik in de dagelijkse omgang, in je vrije tijd of in het beroepsleven. Deze opleiding kan het verschil maken voor mensen die in het onderwijs staan of in de verkoop, die toeristische gids zijn of een leidinggevende functie hebben, die vergaderingen moeten leiden, moeten speechen of een standpunt verdedigen.
In dit vak spelen we echt toneel. Het spelen in groep is hier heel belangrijk. Je leert je stem en je hele lichaam gebruiken als een instrument om uitdrukking te geven aan gevoelens en om een tekst of personage tot leven te wekken. Improvisatie komt aan bod, maar we werken ook met echte toneelteksten. Je bent vertrouwd met het podium en leert hoe je een publiek kan raken.
We zitten op de Kunstacademie ook stevig in op een doorgedreven theateropleiding voor volwassenen. Je start met de basis: een goeie zegging, inleving en zoeken naar naturel in taal en beweging. In de eerste jaren is er één uur Woordstudio, waarin je aandacht hebt voor spreektechniek en één uur Theater, waarin je vooral streeft naar spelplezier. Samen zoeken we naar een interessant repertoire dat minder vaak gespeeld wordt in amateurgezelschappen. Naast dit gewone atelier is er voor mensen met ervaring ook de opleiding Theater Maken.
Deze opleiding richt zich tot mensen die al een gewone toneelopleiding hebben afgewerkt of die al actief zijn in het amateurtoneel. Wie deze opleiding volgt, vertolkt niet zomaar een vastgelegde tekst en de instructies van een regisseur, maar werkt actief mee aan het ontstaansproces van de voorstelling. Improvisatie en onderzoek staan voorop en je start niet vanuit een tekst, maar van een wit blad, een idee, een ruimte, een groep mensen.
In Verteltheater is er veel aandacht voor poëzie, cabareteske sketches, verhalen en vertellingen. Als je een voorstelling maakt, gaat het niet om de plot, om het spelen van personages, maar om de teksten zelf. Die zijn soms grappig, soms ontroerend, soms brutaal, soms teder. Wie Verteltheater speelt, staat als zichzelf op het podium en deelt zijn liefde voor de tekst met zijn publiek.